Robbie Morales egy azon kevés emberek közül aki részt vesz és aki végig jelen volt az én profi BMX-es életem alatt. Először mint “trial shredding pro” majd mint márka manager, eddig talán a legnagyobb “rider” tulajdonú siker sztori a BMX-es történelemben – FIT Bike Co.
A feszültségek kezdete a FIT-nél pár évvel ezelőtt kezdődtek és Robbi hozott egy nehéz döntést, leválni a cégtől amit alapított. A döntése ,miszerint elmegy, sokkolta a BMX-es világot abban az időben és minden szem rá szegeződött, hogy miként fog az új vállalkozással megbírkózni, bármi legyen is az, sikerül-e megismételnie a sikereket?!
A vállalkozás a CULT. Egy új márka, ami a fegyverek kereszttüzében jött ki a piacra és melyben szerepet játszik a tehetséges művészeti vezető Adam Roye is. A CULT egy válogatott csapat, mely jogosan nevezheti magát világ legjobb ridereinek, és az általuk létrehozott, Amerikában gyártott minőségi termékek. Rövid történelmük során két teljes hosszúságú úttörő videót is kiadtak, egy videót melyben az AM csapat van és ami jobb mint más márkák teljes pro csapata, plusz kollaboráció Amerika legszeretettebb rajzfigurájával(Bart Simpson) – így is megszilárdítva helyüket mint a BMX legizgalmasabb márkája.
Először is meg tudod magyarázni honnan jött a név? Mert per pillanat úgy néz ki, hogy titeket követnek a legtöbben a BMX vilában.
Köszönöm a kedves szavakat. A név Adam Roye-tól származik és a CULT-ból amiket tervez, Chase Hawk javasolta, hogy használjuk mert Adam nagy részében benne van annak amit mi csinálunk, grafika, képek….stb.
Amikor először elindítottad, kockázatos volt kijönni valamivel ami merészen eltérő minden máshoz képest ami a piacon van?
Minden bizonnyal. Tudtuk, hogy nem akarunk olyat csinálni ami már van, én személy szerint örültem a lehetőségnek, hogy valami izgalmasat csináljak.
Adam Roye tényleg éles bal kanyart vett a grafikával, vagyis inkább ami a BMX-et illeti abban az időben. Volt bármilyen negatív érzés?
Igen, elég sok a “Nem tudom elolvasni az elejét” vegyítve ostoba viccekkel, de mindig kiálltam Adam stílusa mellett 100%-ban – Tudtam, hogy egyszer bejön és köszönetet mondok, hogy olyan kreatív emberrel dolgozok mint Adam.
Mi van az ellentmondásokkal, abban az időben nyitott voltál arra, hogy minden szem rátok irányult, figyelve és kommentálva minden lépéseteket?
Teljesen, de mi tovább virágoztunk és keményebbé tett minket. Én ezzel a típusú hangulattal küzdöttem az egész BMX-es karrierem alatt.
Jólesik bizonyítani mindenkinek az ellenkezőjét, igaz?
Igaz, de mi tényleg ezt akartuk csinálni és folytatni amiben hiszünk.
Hogyan változott meg a BMX-es ipar alapja amióta a FIT-et vezeted?
A fő dolog, hogy a komplett bringák eladása csökken, mert sokkal több cég csinálja. A FIT jó időben üzemelt amikor ez volt az egyetlen cég komplett BMX-ekkel, ami most már nem játszik.
Tudom, hogy még mindig támogatod az USA gyártást, elnézést ha nyilvánvalót kérdezek, miért olyan fontos ez, amikor sok kortárs cég Taiwan-on gyártat?
Nagyon sokat harcolunk, hogy az USA gyártás tovább menjen, nagyon sok gyártó cég arra a pontra jutott, hogy több CULT árut gyárt mint a saját márkáját, valamit kellett csinálni. Még akkor is ha előre fizetünk és soha nincs fizetési haladék, sok különböző tényező nehezíti a dolgunkat. Ár és fogyasztói kereslet lehetetlenné teszi a vázak USA- ban való gyártását Taiwan-hoz képest, plusz a BMX-es média sem segítette az USA eladást és az erről kialakult képet.
A BMX-es tervezés nagymértékben kezd homogén lenni, gondolod, hogy van még helye haladásnak és fejlesztésnek az új termékek és tervezési technikák terén?
A vágy, hogy dolgokat jobbá tegyünk mindig ott van. De most azon a ponton vagyunk, hogy a dolgok nagyon is rendben vannak, mindig ezt akartam, szóval most a márka fókusza a csapat és az értékesítés, mint a jobb kütyük feltalálása. Szerencsére van Neal Wood aki jó a kütyükben haha.
Maradva a kemény témánál, amikor eljön a “signature” vázak ideje, mennyi szabadságot kap a csapat a tervezés terén? Szabadkezet kapnak vagy maradtok az “amit el tudunk adni” felkiáltásnál?
Teljesen szabad kezet kapnak, de mindenki szereti az azonos/hasonló geometriát. Csak most átkapcsolunk az új HAWK, BUTTER AND TREY vázakra.
Nemrégiben megnyitottad a Cult Clubházat. Úgy gondolod fontos, hogy legyen egy kiskereskedői vállalkozás ahol kontrollálni tudod a környezetet és tapasztalatokat tudsz szerezni a vevőkről?
Pontosan ezért nyitottuk meg, a rider be tud jönni a bringájával, kipróbálhatja a GRIND BOX-ot, találkozhat profikkal, körülnézhet a raktárban, felfrissítheti a ruhatárát és cipőit és szerezhet egy igazi CULT tapasztalatot és hogy mi mit is csinálunk – egy olyan környezetben amilyennek, szerintünk, minden boltnak lennie kellene.
“Talk is cheap” abszurd volt! Mennyi időbe tellett a forgatás és voltak nehézségek?
Köszi, igazán büszke vagyok a “Talk is cheap”-re! Sok kudarc volt de túléltük és erősebb lett a márka. Együttesen 2 évbe telt, a sérülések kemények voltak, Dakota egymaga 4x ment a sürgősségibe, néha igazán nagy szarban voltunk. Igazán aggódom a csapatért, látni ahogy csapattá kovácsolódnak és valami elképesztő dolgot hoznak létre, igazi hőstett.
Milyen volt a reakció a “$MALL TALK”-ra? Ez egy kicsit mentális, hogy az AM videótok kiüt majdnem minden pro videót a nyeregből.
“$MALL TALK” egy jó kis project volt, mert csak az AM video volt új és a pro csapat akarta a fiúk kedvéért. A támogatás a projectre fentről jött és így még speciálisabbá tette. Büszke vagyok az AM csapatra és hogy milyen keményen dolgoztak. Szeretem, hogy minden rider csapatnak megvan a saját egyedi stílusa és ehhez ragaszkodnak is, nem veszik figyelembe, hogy mi a populáris éppen.
A bringák amiket a Simpsons-al csináltatok döbbenetes, hogy jött létre?
Volt egy bódénk az Agenda kiállításon és a FOX studio emberei éppen a bódénk előtt mentek el. Adam éppen egy Simpsons pólót viselt és ez egyből mi és a bringáink felé vonzotta az érdeklődésüket. A többi történelem amiből sokat tanultunk. Szeretem mindkét a bringát, a BART-ot és a DRUFF cirkálót, remélhetőleg több ilyen is lesz.
Szerinted több BMX márkának kellene kollaborálnia vagy szövetkeznie más, BMX-es körökön kívüli lehetőségekkel? Mert ha ezzel felkeltitek több fiatal érdeklődését az jó, nem?
Vicces, hogy kérdezed. Tulajdonképpen meg kellett védenünk a project-et a BMX-es médiától, nem értették, hogy miért kollaboráltunk velük! Ennyire le van maradva a BMX-es kultúra, szomorú. A legnépszerübb és leghosszabb rajzfilm sorozat a világon akik velünk akartak dolgozni, megtisztelő, és emberek megkérdezik: “miért”?
Egészében hogy látod a BMX-es ipart ebben a pillanatban?
Több egységet, összetartást szeretnék de az emberek hirtelen ítélnek és utálkoznak, és ez feszültséget okoz ők és mi közöttünk az iparon belül. Szóval az emberek folyamatosan egymás ellen dolgoznak ami egy idő után elmúlik de én hiszem, hogy az utóbbi időben a BMX ipar a legjobb formáját hozta hosszú idő után.
Nemrégiben interjút készítettünk Nigel Sylvestor-al, az előző kiadásunkban, és izgalmas volt látni, hogy olyan rider-ek mint ő végre áttörtek a Hyperbeast-re ami nem régiben Pro skater fenségterület volt. Mit gondolsz, a BMX-es iparnak több erőfeszítést kellene tennie, hogy olyan emberek is a figyelem középpontjába kerüljenek mint Nigel?
Úgy gondolom ehhez több kell mint csak egy rider, a márkának és a médiának is több erőfeszítést kell tennie, hogy a BMX fasza legyen. Ha egyszer a márka és a media a bringázásra, a termékekre és az életstílusra tereli a figyelmet, akkor korrektek vagyunk, a rider ennek a kiegészítése és akkor szerzünk lendületet és hitelességet. Sok minden amit a rider-ek kapnak elveszik ebben a mix-ben mert nem a helyes márka támogatja őket, teljes csomagnak kell lennie. Még napokig mondhatnám de a jelenlegi rendszer minden szinten segítségre szorul.
Mi a következő nektek fiúk? Van éppen készülőben lévő videó?
Most adjuk ki a Vans X Cult gumikat májusban, nagyon izgatott vagyok. Ami a videót illeti, folyamatosan filmezünk de nincs semmi konkrét.
https://breaksmag.com/issue-7/robbie-morales-and-cult/