A kerékpár: Mítosz és szenvedély
2018-02-24 18:35

 

A kerékpár: Mítosz és szenvedély

Ezzel a címmel jelent meg Francesco Baroni csodálatosan illusztrált könyve amely röviden bemutatja a kerékpár kialakulását, de főleg a kerékpár mint sport és mint versenysport továbbá az ebből eredő technikai fejlődés van a könyv középpontjában. De kitér a könyv a különböző mellékirányzatok felé is mint például a mountain bike és a BMX.

Hogyan is alakult ki a BMX

A 60-as évek elején divatba jöttek az ún. izomautók és ebből leképeződve az „izommotorok” mint a Harley Davidson. Ezek a motorok ösztönözték a nyugati parti (USA) srácokat, hogy bringáikat „Easy-Rider” stílusú motorokhoz hasonlóra alakítsák át. Így alakult ki a jellegzetes magas kormány, a hosszúkás nyereg a magasított háttámlával. Ezt a divatot lovagolta meg a Schwinn cég és Sting-Ray (máshol Bonanza) néven kiadta az első kimondottan fiataloknak tervezett, nagy variálási lehetőségeket rejtő modelljét.


(forrás: mítosz és szenvedély, Atheneum kiadó)

A valódi BMX kerékpárt a Los Angeles Palms Park-ban élő srácok találták fel, akik megpróbálták bringáikkal a motocross bajnokokat utánozva versenyt rendeztek. Ezen felbuzdulva Los Angeles más városrészeiben is hasonló versenyeket rendeztek. Később a Nemzeti Kerékpárszövetség vette át ezen versenyek szervezését és az új sportágat végérvényesen BMX-nek (Bicycle Motocross) nevezték el. A BMX egyre népszerűbbé vált, amihez néhány film is hozzájárult, például az 1971-es On any Sunday Steve McQueennel vagy az 1982-es E.T. De ki ne látta volna az 1983-as BMX banditákat Nicole Kidman-el.

A ’70-es ’80-as évek fordulóján néhány profi BMX-es új utakat keresve akrobatikus elemekkel próbálták technikai tudásukat fejleszteni. Ebből alakult ki a Freestyle ami levált a BMX cross-ról és különálló sportként kezdett új életet.

A freestyle fejlődése során több ágra szakadt. Először negyedcsőre, amiből később félcsőre váltottak és flatlandre, majd az elmúlt években a félcső 3 különböző irányba fejlődött tovább, a dirt, a park és a street irányába.

Úttörő személyiség volt a feestyle kialakulásában Bob Haro aki még cross riderként kezdte, de hamar áttért a freestyle-ra és mint freestyle tervezőként is nevet szerzett. Cége a Haro Bikes a mai napig az egyik legnagyobb BMX kerékpár és alkatrész gyártó a világon. A 2000-es évek meghatározó személyisége Dave Mirra volt, aki 1995-2009-ig rekordot tartott érmek számában az évente megrendezésre kerülő X-Games-en. Magyar vonatkozásban pedig Kun Ádám kétszeres flatland világbajnok a legsikeresebb versenyző.

Dave Mirra (forrás: Mítosz és Szenvedély, Atheneum kiadó)

Kun Ádám (forrás: youtube.com)

 

1995-ben a Kerékpáros Világszövetség, az UCI is felvette a BMX-et tagjai sorába, 2008-ban pedig a BMX Cross bekerült az olimpiai sportágak közé. A 2020-as tokiói olimpián pedig a Park stílusirányzat is bemutatkozik.

A 2010-es évek eleji kisebb hanyatlás után mára újra igen népszerű, mondhatni reneszánszát éli a BMX sport mind világviszonylatban, mind Magyarországon.

 

Vissza a cikk listához


DemolitionVolumeTall orderSTLNbikesStrangerRantLotek KHE BikesOdi Flybikes PrimoGryphusVans The Shadow ConspiracyUnited Subrosa Cult AnimalS&MOdysseyMerrittTroy Lee DesignsEastern BikesSaltFederalKinkclatFictionBone DethWTPHaro